Eerste Holland Instrumentation masterclass “marktlancering van technische producten” groot succes
Op 30 mei jl. organiseerde Holland Instrumentation haar eerste masterclass voor (aankomende) ondernemers. De ervaringen en geleerde lessen van drie ervaren ondernemers waren een inspiratie voor de 15 deelnemers van 12 verschillende bedrijven. Ondernemen gaat over durf, scherpte, geduld en vooral over ambitie: “Shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars” (Les Brown).
Holland Instrumentation organiseerde deze masterclass bij Krohne om ondernemerschap in de high tech te bevorderen. Cor Heijwegen (CEO en eigenaar Hittech B.V.) vertelde over 5 start ups waarbij hij de laatste jaren nauw betrokken was. Volgens Heijwegen is een ondernemer eigenlijk drie dingen tegelijk: een tovenaar, een ‘go-getter’ en een gokker. “Zorg altijd voor iemand die moeilijke vragen stelt, opereer op de juiste markten en kies de juiste partners voor de toekomst van je product of dienst. Essentieel is een goede balans tussen optimisme en professionaliteit.”
André Boer (General manager Krohne Altometer) lichtte zijn eigen ervaring toe aan de hand van de ontwikkeling van de ‘Altosonic V’, een ultrasone flowmeter voor de meting van vloeibare koolwaterstoffen. Boer vertelde over de vele hordes die hij moest nemen. “Cruciaal is een ‘launching customer’: betrek deze klant en zorg voor voldoende uitleg over de nieuwe technologie. Wees transparant over wat het kan, maar vooral ook wat het niet kan. Zorg dat je zo vroeg mogelijk op de hoogte bent van relevante normen en standaards.” Boer ontwikkelde parallel aan de ontwikkeling een standaard voor de toepassing van dit product in de olie & gas markt.
Bert Jan Kampherbeek (CEO en medeoprichter van Mapper) nam de deelnemers mee naar de afgelopen 16 jaar die hij nodig had voor de ontwikkeling en productie van machines die computerchips printen met elektronenbundels. Inmiddels 699 octrooien en 497 octrooiaanvragen verder verwacht Mapper dit jaar zijn eerste machines te verkopen. Kampherbeek gaf aan hoe hij met verschillende dilemma’s omging: “Als ondernemer ben je gedwongen om onvoorspelbare ontwikkeling te plannen met precieze mijlpalen. Tegelijkertijd kunnen klanten je net zo gemakkelijk laten vallen als het gemak waarmee ze je omarmden: zorg daarom dat je je toegevoegde waarde steeds opnieuw uitvindt en ga ervoor!” Als aanrader voor hightech ondernemers noemde hij het marketingboek “Crossing the chasm” van Geoffrey A. Moore.
Na een rondleiding op de werkvloer bij Krohne werd tijdens een discussie doorgepraat over de benodigde expertise van de ondernemer – moet het een techneut zijn of juist niet – en de impact van technische besluiten ten opzichte van beslissingen over kosten en tijd. Als ondernemer zorg je voor drie dingen: geld, het technische proces en de klant. Als je twee van deze drie zaken goed weet te managen, dan doe je het in de regel goed.
Na afloop waren deelnemers positief over de masterclass: “een eyeopener“, “veel geleerd van de valkuilen” en “gepassioneerde sprekers” waren een greep uit de reacties.