Jan Bot is een van de vijf founders van zepp.solutions, specialist op het gebied van brandstofcelsystemen op basis van waterstof. Ze ontwikkelen, produceren en integreren deze emissievrije systemen voor diverse vormen van transport. Hiermee helpen ze bedrijven te verduurzamen, daar waar die misschien niet eens dachten dat het kon.
De afdeling business development en finance, dat is Jans terrein. Zo bekleden de vijf ieder net andere posities, passend bij hun expertise. Deze groep ondernemers kent elkaar van de TU Delft waar ze tien jaar geleden een raceteam vormden. Ze bedachten en vervaardigden waterstofsportauto’s waarmee ze aan races deelnamen. Dat ging zo goed dat het ronderecord voor dit type voertuigen, dat coureur Jan Lammers in 2015 op de Nürburgring reed, tot op de dag vandaag niet verbeterd is. Ook reed hun wagen tot het einde toe mee met een race op topniveau voor “gewone” benzinewagens. Prestaties van formaat.
Jan Bot, die zelf als hobby met klassieke auto’s racet: ‘Wat wij deden was pure passie. We gingen er zo in op dat het wel eens ten koste van de studie ging. Dit hebben we vijf jaar gedaan en we hebben veel bereikt. Daar plukken we nu de vruchten van.’ Zelf studeerde hij technische aardwetenschappen aan de TU, het was vooral de liefde voor racen die hem in het team bracht.
In maart 2017 startte zepp.solutions als bedrijf in Delft. Om precies te zijn in het bedrijfsverzamelgebouw van innovatieversneller Buccaneer. ‘We voelden dat we iets moois in handen hadden. Dit is onze kans, dachten we, en dat bleek al snel een succes.’
Een mooi voorbeeld is de yard-tractor die ze ontwikkelden voor Terberg, leverancier van gespecialiseerde bedrijfsvoertuigen. In oktober 2020 startten ze met het testen van de eerste concept-terminaltrekker op waterstof in de Rotterdamse Waalhaven. De tractor werkt tussen conventionele diesel-terminaltrekkers, trekt dezelfde lasten, en wordt op afstand gemonitord om een veelheid aan data te verzamelen. ‘Dit soort voertuigen zijn ideaal voor waterstoftoepassingen. Ze zijn 24/7 in bedrijf, hebben een hoge energiebehoefte en opereren met grote aantallen op één plek. Dus een oplaadstation is dan logistiek goed te benutten en financieel te verantwoorden.’ Inmiddels wordt de tractor ook op andere locaties getest, zoals de haven van Antwerpen.
‘Voor veel vermogen en energie moet je naar waterstof, met batterijen red je het niet. Zeker niet als je voor zero emission gaat. Denk ook aan vrachtwagens en zeeschepen. Proefdraaien en demonstraties geven met onze op waterstof aangedreven conceptvoertuigen is belangrijk, om aan het bedrijfsleven kenbaar te maken dat dit soort mogelijkheden er zijn bij het zoeken naar verduurzaming.’
Een paar jaar geleden begon zepp.solutions een project met de Rotterdamse Watertaxi. Want het zou toch mooi zijn als dat ook zonder uitstoot kan, vindt Jan. ‘Het casco is nu gebouwd, begin volgend jaar gaan we de vaart in als testcase.’
Een ander spannend project is wat ze met Schiphol en KLM gestart zijn, een waterstofsysteem om schone voeding te leveren aan stilstaande vliegtuigen. Een mooi alternatief voor de vele dieselaggregaten die daar nu volop draaien, aangezien puur water de enige uitstoot is bij waterstof.
Terberg, Schiphol, KLM. Dat zijn al grote namen. ‘Ons proof-of-concept heeft zich met het raceteam al in de praktijk bewezen. Vandaar dat we direct klanten zochten die de nodige financiën hebben, en we niet meteen achter investeerders aangingen. Wel werken we met beschikbare subsidies voor dit soort vergroeningstrajecten. Als we gaan opschalen sluit ik niet uit dat we later alsnog investeerders gaan zoeken. Hoewel de kosten nu snel omlaag gaan en door onze modulaire aanpak dit opschalen goed uitvoerbaar is.’
Waarom RDM? ‘In het centrum van Delft wil je niet knutselen met brandbare stoffen. We gingen dus op zoek naar een betaalbare en ruime testlocatie voor brandstofcelsystemen. Die vonden we hier via het Havenbedrijf en ligt voor ons heel gunstig, in een aansprekende omgeving. Innovatief en representatief.’
Voor hoe lang? Wat als de groei hard doorzet? ‘We zijn nu met vijftien man, maar eigenlijk al op zoek naar een grotere locatie. Het liefst waar we alles op één plek hebben. Wie weet hier. Het is mooi om op RDM, met de Watertaxi om de hoek, een waterstofbubbel te creëren. In ieder geval binnen het Rotterdam Makers District, want het zou ook zomaar aan de andere kant van de rivier op Merwe-vierhaven (M4H) kunnen worden. We gaan het zien.’
De ambitie van de vijf jonge ondernemers is ernaar: Europees marktleider worden, zo hoog ligt de lat. Met als expertise en USP dat zepp.solution het hele systeem rond waterstof beheerst, gaan ze een heel eind komen.
Op RDM vind je de testlocatie pal naast het Innovation Dock.