Nieuwe order Van Oord voor onbemand, autonoom varend offshore-vaartuig

Maritieme aannemer Van Oord heeft een nieuwe opdracht geplaatst bij Demcon unmanned systems, dit keer voor een onbemand, autonoom varend offshore-platform. Het vaartuig is geschikt voor uitdagende offshore-omstandigheden en wekenlange survey-operaties op zee. Door de inzet van deze elektrische onbemande vaartuigen kan Van Oord vergroenen, veiliger werken en medewerkers optimaal inzetten.

Demcon unmanned systems ontwikkelt en bouwt onbemande, autonoom varende platformen voor meet- en inspectiewerkzaamheden (survey) op het water. Van Oord deed al goede ervaringen op met de elektrisch aangedreven survey-vaartuigen voor hydrografische inspectie op binnenwateren, de DUS V2500 types. Met deze order zet de maritieme aannemer de stap naar onbemande offshore-survey.

Klein en krachtig
Het nieuwe vaartuig kan worden ingezet bij baggerwerken, installatie van windparken op zee en aanleg van maritieme infrastructuur. “Het autonome offshore-inspectieplatform is een slag groter, moet meerdere weken op zee kunnen blijven varen en zal nieuwe autonomietoepassingen krijgen voor de onbemande operaties”, vertelt Fedor Ester, managing director van Demcon unmanned systems. “Het bevat ons gestandaardiseerde, modulaire autonomiesysteem. Rond dit systeem passen wij de romp aan op basis van klantspecifieke prestatie-eisen. Daarnaast voegen we nieuwe functionaliteiten toe om beter aan te sluiten bij de operatie.” Dit wordt de DUS V5750. “Een makkelijk te hanteren vaartuig dat zonder hulpmiddelen op de grond kan staan en in een 20-voetscontainer past. Het vaartuig voor Van Oord wordt binnen een jaar geleverd. Daarna blijft het systeem up-to-date via onze software. Zo verbeteren we samen met Van Oord de autonome navigatie en maken we bredere toepassing mogelijk.”

Complete oplossing
Meet- en inspectiewerkzaamheden gebeurden tot voor kort vooral met bemande schepen. Inspelend op de actualiteit van digitalisering, verduurzaming en veiligheid, was Van Oord op zoek naar autonome oplossingen voor survey. Wim Balvert, verantwoordelijk voor beheer en innovatie van alle survey-equipment: “Van Oord ging met Demcon unmanned systems in zee voor de complete oplossing. Zij keken wat er op onze bemande survey-boten aan techniek zat en hebben daarvoor een onbemand vaartuig ontworpen.”

Het eerste resultaat was de VO:X Metiri (eerste DUS V2500 vaartuig), een robuust en compact inspectieplatform van slechts 2,5 meter lang voor inzet op binnenwateren en in kustgebieden. Met deze 100% elektrische, autonome vaartuigen kan Van Oord survey-activiteiten op afstand, kostenefficiënt en geautomatiseerd uitvoeren. De eerste ervaringen waren zo positief dat Van Oord er inmiddels vier heeft afgenomen en nu ook toepassingen zag voor een zeewaardige, grotere variant.

Nieuwe functionaliteiten
Voor het navigeren op zee wordt het bestaande V2500 situational awareness system – “waar ben ik en wat zie ik om mij heen?” – uitgebreid. Het werkt op korte afstand (150 meter) en in complexe omgevingen onder meer op basis van 360-graden laserscantechnologie met LiDARs. Om verder weg te kunnen kijken, zullen verschillende typen camera’s, radar en electronic navigation chart data worden gebruikt. Slimme algoritmes verwerken de informatie van al die sensoren en bronnen tot een digitaal wereldmodel van de omgeving rond het vaartuig. Het DUS collision avoidance system zorgt vervolgens voor de herkenning van obstakels en levert informatie over hoe deze kunnen worden ontweken volgens de regels op het water.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de Hi Delta Nieuwsbrief met hightech nieuws uit Zuid-Holland.